HOE HET ALLEMAAL BEGON

We gaan hiervoor maar liefst 16 jaar mee terug in de tijd.

In 2004 startte ik met mijn eerste webshop in kinderkleding. Het was direct een groot succes met al snel een jaaromzet van een paar ton. Het retourpercentage was nog geen 10% in de 12 jaar daarna schommelde het uiteraard iets, maar kwam nooit boven 15% uit.

Ruim 12 jaar later, in 2016, maakte ik de switch van een webshop in kinderkleding naar een webshop in dameskleding. Wat een enorm verschil was dat, het retourpercentage steeg al heel snel naar 25%. Maar dat was niet het enige verschil; we kregen opeens kleding retour die knoopjes misten, die roken naar parfum, of erger: lichaamsgeur… Die overduidelijk dus gedragen waren.

Wat direct al opviel was dat het retourpercentage van onze verkopen op diverse Marketplaces veel hoger was (soms meer dan 40%!) dan dat van onze verkopen via onze eigen webshop.

De voornaamste reden hiervoor is dat een klant geen binding heeft met je  webshop, ze shoppen op een Marketplace en kunnen dan niet zien wie de verkopende webshop is. Ze voelen zich hierdoor redelijk anoniem en daardoor ook minder bezwaard om kleding desnoods gedragen/beschadigd te retourneren.

Bestellingen die gedaan werden via onze eigen webshop pakten we altijd zeer zorgvuldig in, voorzien van een persoonlijk handgeschreven kaartje zodat een klant altijd een “cadeautje” ontving. Hierdoor krijgt een klant binding met je en zullen minder snel items retourneren maar deze ook zorgvuldig behandelen. Bijkomend voordeel is ook dat je hierdoor meer positieve reviews ontvangt wat ook weer zorgt voor nieuwe klanten.

Helaas merkten we toch ook in de jaren erna in onze eigen webshop dat we items gedragen en/of beschadigd retour kregen. Wat ook niet hielp was alle berichtgeving in de media dat grote webshops retouren vernietigden. Hiermee werd uiteraard een heel verkeerd signaal afgegeven waardoor het niet meer uit zou maken of iets wel/niet gedragen was aangezien het toch vernietigd zou worden.

UNIEKE LABELS EN KAARTEN

Ik ben labels gaan ontwerpen die heel zichtbaar aan alle items gehangen kunnen worden, zowel met een ridderspoortje door de kleding te schieten als met een koordje (snaplock sluiting dus niet los te maken) door een hanglabel voor bijv. aan een tasje, riem etc.

Deze labels mogen dus niet verwijderd worden tijdens het passen/uitproberen en moeten er dus nog aanzitten bij een retour. Hiermee voorkom je dus dat het gedragen en/of beschadigd retourkomt. Wat niet alleen je retourpercentage verlaagt maar ook absoluut je winst verhoogt. De focus moet niet liggen op de omzet maar op de winst. Een retour verwerken kost een ondernemer veel geld, zowel de hoge portokosten maar ook de tijd die het verwerken kost. Soms is hiervoor zelfs een extra personeelslid nodig om alle retouren te verwerken.

Uiteraard blijft het ook belangrijk dat je zorgt voor een optimale klantbeleving. Daarom heb ik ook loyalty kaarten ontworpen met ruimte voor een persoonlijk berichtje aan je klant.

Door zowel de labels als de kaarten zelf te ontwerpen en te laten drukken in grote hoeveelheden kan ik deze, ook in kleinere hoeveelheden, tegen zeer scherpe prijzen aanbieden.

COACHING

Met mijn 16 jaar e-commerce ervaring in de mode heb ik, als selfmade ondernemer, behoorlijk wat kennis vergaard die gedeeld moet worden. Regelmatig zul je dus zowel als op deze site als op onze Social Media kanalen tips & tricks vinden om jou te helpen met het opstarten en/of managen van je webshop.

Wil jij persoonlijk op maat gemaakt advies?

Ook dat is mogelijk. Je zult van mij een vragenlijst ontvangen, na ontvangst van deze vragenlijst zal ik deze, je webshop en je Social Media kanalen uitgebreid analyseren zodat ik je daarna in een persoonlijk telefoongesprek van ong. 1,5/2 uur uitgebreid kan adviseren. Daarna kun je zelf met mijn tips aan de slag en zelf beslissen of je daarna nog een vervolgadvies nodig hebt of dat je al genoeg handvatten hebt om je omzet te verhogen!

Mijn webshop heb ik inmiddels verkocht, mijn missie is nu om webshops te helpen om retouren te verlagen en omzet én winst te verhogen!

Succes met het ondernemen en heb je vragen? Stel ze gerust!

LET'S CONNECT!

 

Voorkom retouren follow us on instagram

© 2020 VOORKOMRETOUREN.NL | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Meer informatie Accepteren
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.